Het bedrijf Eurovite Nederland BV anno 2018

Eurovite is een onderneming opgericht in 1960, gespecialiseerd in productie van o.a. tegel- en behanglijmen èn in de import van een zéér  groot pakket wand-, en vloertegels.

Als Lijmfabrikant is Eurovite is sinds 1967 actief omdat het bedrijf aanvankelijk (1960) als dochteronderneming van Wessanen werd opgezet om agrarische voedingsmiddelen te produceren.

In 1975 is het bedrijf zelfstandig geworden. Met name in de periode 1989 - 1999 groeide de omzet jaarlijks met zo’n 10 - 15%. En daarna o.a. ook door penetratie in het Bouwmarkt(tegel)kanaal vanaf 2002.

De uitermate solide financiële basis en de zelfstandigheid van de onderneming stelt Eurovite in staat op tal van terreinen een voorsprong op haar concurrentie (o.a. voorraden, inkoop, collectionering, distributie, eigen productie, service- en contractvoorwaarden) te behouden en daarbij ook nieuwe initiatieven te blijven ontplooien.

Belangrijke zusters

Eurovite België

Eurovite België N.V. is de in Diest gevestigde Belgische Agenturenfirma van de Eurovitegroup.

Eurovite België N.V. werd in 1989 opgericht om als voorraadhoudende Belgische Groothandel vanuit Tessenderlo de producten te verkopen en te distribueren van de Nederlandse Tegelfabriek “de Keyenberg” èn van de Nederlandse Lijmfabrikant en Tegeldistributeur “Eurovite Nederland”.

Het Belgische magazijn èn de showroom werden begin jaren ‘90 echter gesloten waarna de distributie voor België voortaan vanuit Nederland plaats ging vinden terwijl de verkoopactiviteiten in België zelf bleven.

In 1991 beëindigde de “Keyenberg” als tegelfabriek haar activiteiten maar na een “stilte periode” (1997 en 2002) is Eurovite België vanaf 2003 weer versterkt actief op de Belgische markt met een “Best-off Selectie” van vertegenwoordigingen die ook de Nederlandse zusterbedrijven voeren.

De West-Europese distributie vindt daarbij rechtstreeks vanuit het Centraal magazijn in Ede- Nederland plaats.

Formule

De verkoopformule van Eurovite is erop gericht afnemers een product met een toegevoegde waarde (zowel op het gebied van tegels als op het gebied van de zèlf geproduceerde producten) te leveren. Deze aanpak werd in eerste instantie hoofdzakelijk geïntroduceerd bij vooral kleinere sanitair- en tegelspeciaalzaken. Sinds begin jaren ‘90 wordt echter verdere groei nagestreefd door het werven van grotere afnemers èn door het bewerken van de architecten- en projectenmarkt. Deze laatste doelgroep vereist een speciale aanpak, waarvoor dan ook inmiddels een aparte werkwijze (formule) is ontwikkeld. Zéér bijzonder is het feit dat Eurovite zowel handelaar, producent als distributeur is! Hiervan gaat een uitermate sterk synergetisch effect uit. Eurovite levert als distributeur, handelaar en als producent direct aan haar klanten (zij is drie in één). Er wordt hierdoor tenminste één schakel (met name de groothandel in lijmen) overgeslagen hetgeen de slagkracht èn de prijsstelling van de gecombineerde producten (tegels en lijm) gunstig beïnvloedt en voor de afnemers méér efficiency, marge en overzicht oplevert.

Product

Eurovite is actief met vier hoofdproducten:

  1. tegels (importeur en verdeler)
  2. tegellijmen (producent en verdeler)
  3. behanglijmen tubeproducten en gipsen (producent en verdeler)
  4. service (ondersteuning, advisering, logistiek)

Tegels en tegellijmen zijn nauw met elkaar verbonden en dekken vrijwel dezelfde markten.

Het gaat hier o.a. om wand- en vloertegels, voegmortels en aanverwante producten (deze producten kunnen variëren al naar gelang er zich kansen voordoen).

De tegellijm verkeert in het middelste en hoogste segment, de tegels beslaan alle marktsegmenten (van Basic tot Hoogwaardig).

Behanglijm wordt in Europa met name in Duitsland en Frankrijk, maar ook in het Oostblok èn in het Midden- en Verre Oosten afgezet. Als Private Label specialist is Eurovite in staat de gehele marktsegmentatie te bedienen in elke gewenste kwaliteit. Met name de in 2002 gerealiseerde productie-uitbreiding verschaft Eurovite op behanglijmgebied een Unieke Uitgangspositie binnen de (West) Europese markt.

De toegevoegde waarde

  1. Voor de afnemers van Eurovite (de niet-particulieren) is niet alleen het product, de diepte èn de breedte van het assortiment van belang, maar ook, en vooral de logistiek backing vanuit Eurovite. Dat wil zeggen het permanent op voorraad (20.000 m2 magazijn) houden van producten (meer dan 4000 verschillende “artikelnummers”!) en de stipte levering van bestellingen (minimaal 2 x per week met één van de vele eigen Vrachtwagencombinaties). Logistiek is dan ook een ijzersterk punt bij Eurovite.
  2. Een tweede toegevoegde waarde bij met name de tegels is het “shop-in-shop-systeem” dat Eurovite hanteert. De Eurovite tegel-displays zijn van hoge kwaliteit, worden up-to-date gehouden en kunnen zeer flexibel aangepast worden aan de specifieke wensen van iedere afnemer (service). De “shop-in-shop-presentaties” zijn gekoppeld aan Eurovite-exclusiviteitsverplichtingen (contractueel vastgelegd) voor de afnemer. Ook is er een custom made showroom service waarbij het shop in shop specifiek toegespitst wordt op de individuele wensen van de afnemer.
  3. Een derde toegevoegde waarde is het in het verlengde van elkaar liggen van de producten tegels en tegellijm. Deze producten groeien daardoor min of meer uit tot een Totaal-Tegel-systeem. Vanuit deze filosofie worden ook weer nieuwe producten toegevoegd, zoals bijv. de hoekafwerking en de bouw elementen. De combinatie producent, handelaar, distributeur tenslotte is uniek in Europa.

Product +

Toespitsend op de tegel (èn lijm)-divisie kan men dan ook spreken van een product +. Het is niet alleen de tegel of de lijm. Het gaat om het totaal van producten en de wijze van vermarkten. De + staat voor de dienstverlening, met name de logistiek en de eigen service-afdeling die eraan toegevoegd worden en voor de afnemers uitermate waardevol blijken.

Kwaliteit

De kwaliteit van de Eurovite producten is zonder meer uitstekend. Dit geldt voor de behanglijm (ook elk afzonderlijk in de diverse kwaliteitssegmenten) èn voor de tegellijm die tot de allerbeste behoort! Echter: groei kan kwaliteit onder druk zetten, daarom zal er constant gewerkt moeten worden om het service- en kwaliteitspeil te blijven behouden en liefst nog te verbeteren! D.w.z. dat als men in de “top” een stap zet, de hele organisatie (alle lagen onder de toplaag) dezèlfde stap (groei) moet (kunnen) zetten.

Prijs

Eurovite bestrijkt vrijwel alle prijssegmenten (van basic tot hoogwaardig) en daarmee ook alle marktniveaus. Belangrijk in dit verband is dat Eurovite als lijmfabrikant direct aan de handel levert (zij is fabrikant en distributeur tegelijk) waardoor ook hier een optimale prijs/kwaliteit balans voor de afnemers kan worden gerealiseerd.

Handels/Verkoopapparaat

Eurovite heeft o.a. een Handelsdivisie met eigen vertegenwoordigers en daarnaast specifieke projectvertegenwoordigers die de Projectformule vertegenwoordigen. Onder regie van de Verkoopleiding  én met ondersteuning van de Directie het Productmanagement en het Inkoopbureau is er een hecht en sterk commercieel team actief met een zeer goede landelijke dekking. Onder regie van diezelfde verkoopleiding werkt de verkoopbuitendienst intensief samen met de verkoop binnendienst.

De Export en Private labels-divisie (o.a. behanglijmen en tubeproducten) werkt met name in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

De belangrijkste merken binnen Eurovite zijn Topcer, Johnson Tiles, Kalebodur, El Halcon, Tau Ceramica en Kronos. De belangrijkste formule is de Saint Malo formule.

Kijk voor meer informatie op www.eurovite.nl

Ga terug
© All rights reserved